MeTaLoYaL

tHe diFFErent isnt AlwaYz better But THE besT is always Different..

Sunday, May 20, 2018

ROH ORANG YANG SUDAH MATI TIDAK BOLEH PULANG KE DUNIA

DALIL NAQLI DAN AQLI MENOLAK KHURAFAT PERCUTIAN ROH DALAM BULAN RAMADHAN.

Oleh: USTAZ Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.


Islam bukan milik Tuan Guru atau Pak Ustaz. Rujukan agama juga bukan semudah lafaz “DALAM KITAB ADA SEBUT SYEIKH!” Apa yang tertera dalam kitab atau yang diucapkan oleh orang agama tetap wajib dineraca-timbangkan dengan sumber asal agama iaitu al-Quran, Sunnah yang Sahih, Ijmak dan Kias. Apabila menyentuh aspek akidah, disiplinnya lebih ketat iaitu hanya al-Quran dan Sunnah yang sahih sumbernya. Usahkan Tuan Guru atau Pak Ustaz, Rasulullah SAW sendiri pun tidak dibenarkan mencipta sesuatu dakwaan atas nama agama melainkan dengan izin Allah:

قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ



Ertinya: Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak meminta kepada kamu sebarang bayaran kerana menyampaikan ajaran Al-Quran ini, dan bukanlah aku dari orang yang mengada-ngada (dakwaan kosong atas nama agama)" (Sad [38:86]).

Bahkan dalam ayat lain disebut, Rasulullah SAW sendiri akan dihukum jika memandai menggarap cereka agama tanpa izin Allah:


وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ 
(44)

 لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ
 (45)

 ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ
 (46)

 فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ
 (47)



Ertinya: Dan kalaulah (Nabi Muhammad yang menyampaikan Al-Quran itu) mengatakan atas nama Kami secara dusta - sebarang kata-kata rekaan, - Sudah tentu Kami akan menyentapnya, dengan kekuasaan Kami, Kemudian sudah tentu Kami akan memutuskan tali jantungnya (supaya ia mati dengan serta-merta); Maka tidak ada seorangpun di antara kamu yang dapat menghalang (tindakan Kami itu) daripada menimpanya (al-Haqqah 69:44-47]).

Apa yang pasti, baginda sangat amanah dalam penyampaian wahyu kerana Allah menegaskan sifat amanah baginda dalam firman lain:


وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى
 (3)

 إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
 (4)


Ertinya: Dan dia (Rasulullah SAW) tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya (al-Najm [53:3-4]).

Prinsip mengutamakan dalil adalah “tulang belakang atau nyawa” agama yang wajib dijaga. Jika tulang ini patah atau bengkok, kesucian Islam akan tercemar dengan garapan manusia yang kuat berkhayal atau dipengaruhi anasir agama asing. Disiplin “DALIL, NAS, HUJAH DAN FAKTA” adalah perjuangan para ulama semenjak zaman sahabat sehingga kiamat. Antara anasir agama asing yang sangat popular di kalangan orang Melayu adalah kepercayan pulangnya roh orang yang sudah mati pada waktu tertentu seperti malam Jumaat dan bulan Ramadhan. Tidak kurang juga kepercayaan “hantu” yang didakwa berasal dari roh si mati yang tidak selesai urusannya, lalu dia pulang ke dunia bagi menyelesaikan dendam atau keadilan buat dirinya yang terbantut. Kepercayaan ini seakan bercanggah dengan keadilan mahkamah Allah di akhirat kelak. Si mati mahu segera mendapat keadian tanpa perlu menunggu balasan akhirat.

Menjelang Ramadhan, tazkirah media sosial tentang “KEPULANGAN ROH PADA BULAN RAMADHAN” mulai dikongsi ramai tanpa fikir. Tazkirah ini juga tidak disokong oleh nass atau dalil yang sahih. Ia disebar bagai ombak besar yang merempuh semua disiplin Islam. Akibatnya masyarakat awam yang tidak mengenal disiplin agama sekali lagi dirosakkan mindanya dengan cerita karut serta khurafat percutian roh pada bulan Ramadhan. Sesetengah orang pula bermatian mempertahankan kepercayaan ini walau tanpa dalil. Semoga Allah memberikan mereka hidayah.

Perlu ditegaskan, roh manusia yang sudah mati “TIDAK BOLEH SAMA SEKALI” pulang ke dunia. Mereka tidak pulang pada malam Jumaat, tidak juga pada bulan Ramadhan atau pulang menuntut bela sebagai hantu. Kepercayaan roh balik bukan dari ajaran Islam. Ia adalah pengaruh agama asing. Di sini saya berikan beberapa dalil, nass dan hujah bagi meruntuhkan dan meranapkan terus kepercayaan ini. Biar kepercayaan karut warisan turun temurun ini habis hancur lebur dan mati tanpa kubur. Ini hujahnya:

1) Perihal roh adalah rahsia Allah yang tergolong dalam urusan ghaib. Pengetahuan kita mengenainya pun sangat sedikit, jadi usahlah terlebih bijak dari Allah:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا

Ertinya: Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "ROH ITU DARI PERKARA URUSAN TUHANKU; DAN KAMU TIDAK DIBERIKAN ILMU PENGETAHUAN MELAINKAN SEDIKIT SAHAJA" (al-Isra’ [17:85]).


Sebarang bicara mengenai yang ghaib seperti roh wajib bersandarkan sumber wahyu seperti al-Quran dan Hadith yang Sahih. Fahamilah disiplin ilmu Islam melalui Firman Allah ini:


قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ


Ertinya: Katakanlah lagi: “TIADA SESIAPAPUN DI LANGIT DAN DI BUMI YANG MENGETAHUI PERKARA YANG GHAIB MELAINKAN ALLAH!" Dan tiadalah mereka menyedari bilakah masing-masing akan dibangkitkan hidup semula (sesudah mati) (al-Naml [27:65]).


2) Allah menegaskan manusia yang mati akan terkurung dalam alam barzakh sehingga kiamat. Barzakh bermaksud “DINDING PEMISAH YANG MENGHALANG ROH SI MATI DARI KEMBALI KE DUNIA (Tafsir al-Jalalayn).” Firman Allah:



حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
 (99)

 لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
 (100)

Ertinya: Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang antara mereka, dia berkata: " Wahai Tuhanku, kembalikanlah aku (hidup semula di dunia) - "Supaya aku mengerjakan amal yang soleh dalam perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja ucapkan, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (dinding pemisah yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat)” (al-mu’minun [23:99-100]).

3) Ni’mat yang diperolehi oleh roh orang beriman di alam barzakh jauh lebih besar dan lebih hebat. Apa perlunya mereka pulang ke dunia untuk melihat ni’mat dunia yang sungguh biasa? Jika dikata pulangnya mereka kerana mahu mengutip pahala-siswa hasil sedekah orang masjid atau anak cucu, maka kuasa Allah mengatasi segalanya. KuasaNya merentas alam. Doa yang dipanjatkan oleh keluarga roh si mati boleh terus disalurkan ke  alam barzakh tanpa perlu mereka pulang ke dunia.

4) “ALLAH SENDIRI MENEGASKAN” roh si mati tidak boleh pulang ke dunia sebagaimana kisah kesedihan seorang sahabat bernama Jabir bin Abdullah RA yang kematian bapanya dalam perang Uhud. Bagi memujuknya Rasulullah SAW bersabda:


أَفَلَا أُبَشِّرُكَ بِمَا لَقِيَ اللَّهُ بِهِ أَبَاكَ قَالَ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَا كَلَّمَ اللَّهُ أَحَدًا قَطُّ إِلَّا مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ وَأَحْيَا أَبَاكَ فَكَلَّمَهُ كِفَاحًا فَقَالَ يَا عَبْدِي تَمَنَّ عَلَيَّ أُعْطِكَ قَالَ يَا رَبِّ تُحْيِينِي فَأُقْتَلَ فِيكَ ثَانِيَةً قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ إِنَّهُ قَدْ سَبَقَ مِنِّي أَنَّهُمْ إِلَيْهَا لَا يُرْجَعُونَ قَالَ وَأُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ { وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا }

Ertinya: “Mahukah aku khabarkan kepadamu berita gembira tentang ayahmu?” Aku (Jabir menjawab): “Ya! Wahai Rasulullah.” Rasulullah SAW menyambung: “Allah tidak berbicara dengan sesiapapun secara terus melainkan di sebalik tabir. (Pun begitu) Allah menghidupkan ayahmu (di alam barzakh) lalu berbicara dengannya secara terus (berdepan tanpa perantara) seraya berkata: Wahai hambaku! Pintalah (apa sahaja), pasti akan Aku tunaikan! Ayahmu menjawab: Wahai Tuhanku, hidupkan aku sekali lagi agar aku dapat mati (syahid) kerana (agama)Mu buat kali kedua. Allah menjawab: (ITU TIDAK MUNGKIN BERLAKU KERANA) TELAH TETAP DARI (KEPUTUSANKU) bahawa sesungguhnya mereka (yang mati) tidak akan kembali lagi ke dunia. Rasulullah menyambung: Berikutan itu Allah menurunkan ayat ini: “Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki; (Ali ‘Imran [3:169]) (Sunan al-Tirmidhi).

Situasi yang sama boleh difaham dari kisah lelaki soleh (bernama Habib al-Najjar) yang mati dibunuh dalam kisah surah Yasin. Firman Allah:


قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ

 (26)



 بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ
 (27)


Ertinya: (Setelah dia mati) lalu dikatakan kepadanya: "Masuklah ke dalam Syurga". Ia berkata; "Alangkah baiknya kalau kaumku mengetahui - "Tentang perkara yang menyebabkan daku diampunkan oleh Tuhanku, serta dijadikannya daku dari orang-orang yang dimuliakan" (Yasin[36:26-27]).

Beliau yang mati syahid ingin kembali ke dunia untuk menasihati kaumnya agar beriman kepada Allah, tetapi hasratnya turut dihalang. Ini sebabnya beliau menggunakan lafaz “Alangkah baiknya” kerana ia adalah harapan yang tidak mampu dicapai.

Walau berjela hujah naqli (wahyu) dan aqli (logik) diutarakan bagi menafikan kepercayaan karut ini, orang jahil yang TIADA DISIPLIN ILMU ISLAM akan menyanggah dengan ayat “SERIBU GUNA” mereka iaitu: “IA TIDAK MUSTAHIL PADA KEKUASAAN ALLAH KERANA ALLAH ITU MAHA BERKUASA. BOLEH SAHAJA ALLAH DENGAN KUASANYA YANG TIDAK TERBATAS MEMBEBASKAN ROH YANG BERIMAN PADA BULAN RAMADHAN ATAU MALAM JUMAAT UNTUK PULANG KE DUNIA.”

Jika begitu logik mereka, maka ini jawapannya:

“Malam tadi saya didatangi Jibril AS. Jibril memeluk saya erat sambil mengajarkan saya surah al-‘Alaq. Sejurus selepas itu saya DILANTIK SEBAGAI NABI akhir ZAMAN SELEPAS NABI MUHAMMAD SAW. Jadi, anda semua perlu beriman kepada kerasulan saya. Jika ada yang tidak bersetuju dengan perlantikan saya sebagai Rasul, maka ini hujah “SERIBU GUNA” saya: “IA TIDAK MUSTAHIL PADA KEKUASAAN ALLAH KERANA ALLAH ITU MAHA BERKUASA. BOLEH SAHAJA ALLAH DENGAN KUASANYA YANG TIDAK TERBATAS MELANTIK SAYA SEBAGAI NABI AKHIR ZAMAN SELEPAS NABI MUHAMMAD.”

Inilah antara contoh “DISIPLIN CACA MARBA” dalam agama yang digunapakai oleh sesetengah orang jahil. Memang Allah Maha Berkuasa untuk melakukan apa sahaja, tetapi perlu dipahat kemas dalam hati bahawa Allah juga sudah meletakkan Sunnatullah atau undang-undangNya yang tidak akan diubah. Antara Sunnatullah yang tidak akan berubah sampai kiamat adalah roh orang yang sudah mati tidak boleh pulang sama sekali ke dunia untuk apa sahaja tujuan.


Sebarang dakwaan menyanggah hukum dan undang-undang Allah ini wajib ditolak. Jika tidak, agama suci ini akan jadi “agama secukup rasa” yang bergantung kepada penganutnya. Jika mahu lebih pedas tambahlah cilinya. Jika mahu lebih masin, tambahlah garamnya. Jika mahu lebih manis, tambahlah gulanya. Jika ini disiplin memahami agama ini, hilanglah keagungannya dan runtuhlah kegemilangannya.



* Jika anda belum yakin dengan rencana ini.. Pertimbangkanlah juga pandangan tokoh agama yang lain seperti Mufti Wilayah, Datok Dr. Harun Din dan Dr Zaharuddin;







* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:


* Dapatkan buku penulis:






KEWAJIPAN PUASA DI BULAN RAMADHAN, PUASA HARI ASYURA

(1)
باب وُجُوبِ صَوْمِ رَمَضَانَ
Bab Kewajipan Puasa Pada Bulan Ramadhan
Chapter: Fasting is obligatory in (the month of) Ramadan

وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ} البقرة: 183


Sahih Bukhari No. 1760
Sahih Bukhari No. 1893 (Fu'ad Abdul Baqi)


حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ أَنَّ عِرَاكَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُ أَنَّ عُرْوَةَ أَخْبَرَهُ


 أَنَّ قُرَيْشًا كَانَتْ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِصِيَامِهِ حَتَّى فُرِضَ رَمَضَانُ

 وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 مَنْ شَاءَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ شَاءَ أَفْطَرَ


Telah menceritakan kepada kami [Qutaibah bin Sa'id] telah menceritakan kepada kami [Al Laits] daripada [Yazid bin Abu Habib] bahawa ['Irak bin Malik] menceritakan kepadanya bahawa ['Urwah] mengabarkan kepadanya 


Bahawa orang-orang Quraisy pada zaman Jahiliyah biasa melaksanakan puasa hari 'Asyura'. Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan untuk melaksanakannya pula hingga datang kewajiban puasa Ramadhan. 

Dan kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 

"Siapa yang mau melaksanakannya silakan dan siapa yang tidak mau juga tidak apa".


Narrated `Aisha:

(The tribe of) Quraish used to fast on the day of Ashura' in the Pre-Islamic period, and then Allah's Apostle ordered (Muslims) to fast on it till the fasting in the month of Ramadan was prescribed; 

whereupon the Prophet (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) said, 

"He who wants to fast (on 'Ashura') may fast, and he who does not want to fast may not fast."

In-book reference : Book 30, Hadith 3
USC-MSA web (English) reference : Vol. 3, Book 31, Hadith 117
(deprecated numbering scheme) 


Hadis Penguat :
Sahih Bukhari 4141 (4501, Berdasarkan Fu'ad Abdul Baqi)
Sahih Bukhari 4142 (4502, Berdasarkan Fu'ad Abdul Baqi)
Sahih Muslim 1897 (1125, Berdasarkan Syarh shahih Muslim)
Sahih Muslim 1900 (1125, Berdasarkan Syarh shahih Muslim)
Sahih Muslim 1901 (1125, Berdasarkan Syarh shahih Muslim)
Sunan Abu Daud 2052 (2404, Berdasarkan Baitul Afkar Ad Dauliah)
Sunan Abu Daud 2087 (2443, Berdasarkan Baitul Afkar Ad Dauliah)
Musnad Ahmad 4956 (5203, 5204, Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 6010 (6292, Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 16286 
Musnad Ahmad 24874

KEWAJIPAN PUASA DI BULAN RAMADHAN, PUASA HARI 'ASYURA

(1)
باب وُجُوبِ صَوْمِ رَمَضَانَ
Bab Kewajipan Puasa Pada Bulan Ramadhan
Chapter: Fasting is obligatory in (the month of) Ramadan

وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ} البقرة: 183



Sahih Bukhari No. 1759

Sahih Bukhari No. 1892 (Fu'ad Abdul Baqi)

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ نَافِعٍ


 صَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَاشُورَاءَ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ تُرِكَ

 وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ لَا يَصُومُهُ إِلَّا أَنْ يُوَافِقَ صَوْمَهُ


Telah menceritakan kepada kami [Musaddad] telah menceritakan kepada kami [Isma'il] daripada [Ayyub] daripada [Nafi'

daripada [Ibnu'Umar radhiallahu 'anhuma] berkata: 

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan puasa hari 'Asyura' (10 Muharam) lalu memerintahkan (para sahabat) untuk melaksanakannya pula. Setelah Allah mewajibklan puasa Ramadhan, maka puasa hari 'Asyura' ditinggalkan. 

Dan 'Abdullah bin 'Umar radliallahu 'anhu tidaklah melaksanakan puasa hari 'Asyura' kecuali bila bertepatan dengan hari-hari puasa yang biasa dikerjakannya".


Narrated Ibn `Umar:

The Prophet (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) observed the fast on the 10th of Muharram ('Ashura), and ordered (Muslims) to fast on that day, but when the fasting of the month of Ramadan was prescribed, the fasting of the 'Ashura' was abandoned. 

`Abdullah did not use to fast on that day unless it coincided with his routine fasting by chance.

In-book reference : Book 30, Hadith 2
USC-MSA web (English) reference : Vol. 3, Book 31, Hadith 116
(deprecated numbering scheme)


Hadis Penguat :
Sahih Bukhari 1862
Sunan Abu Daud 2086

Musnad Ahmad 4253

KEWAJIPAN PUASA DI BULAN RAMADHAN

(1)
باب وُجُوبِ صَوْمِ رَمَضَانَ
Bab Kewajipan Puasa Pada Bulan Ramadhan
Chapter: Fasting is obligatory in (the month of) Ramadan 

وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ} البقرة: 183




Sahih Bukhari No. 1758
Sahih Bukhari No. 1891 (Fu'ad Abdul Baqi)



 أَنَّ أَعْرَابِيًّا جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَائِرَ الرَّأْسِ فَقَالَ

 يَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِي مَاذَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَيَّ مِنْ الصَّلَاةِ

 فَقَالَ

 الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ إِلَّا أَنْ تَطَّوَّعَ شَيْئًا

 فَقَالَ

 أَخْبِرْنِي مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَيَّ مِنْ الصِّيَامِ

 فَقَالَ

 شَهْرَ رَمَضَانَ إِلَّا أَنْ تَطَّوَّعَ شَيْئًا

 فَقَالَ

 أَخْبِرْنِي بِمَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَيَّ مِنْ الزَّكَاةِ

 فَقَالَ فَأَخْبَرَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَرَائِعَ الْإِسْلَامِ

 قَالَ

 وَالَّذِي أَكْرَمَكَ لَا أَتَطَوَّعُ شَيْئًا وَلَا أَنْقُصُ مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ عَلَيَّ شَيْئًا

 فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 أَفْلَحَ إِنْ صَدَقَ أَوْ دَخَلَ الْجَنَّةَ إِنْ صَدَقَ


Telah menceritakan kepada kami [Qutaibah bin Sa'id] telah menceritakan kepada saya [Isma'il bin Ja'far] daripada [Abu Suhail] daripada [Bapanya]

daripada [Tholhah bin 'Ubaidullah]; 

Ada seorang 'Arab Baduy datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam keadaan kepalanya penuh debu /  rambut tidak terurus lalu berkata; 

"Wahai Rasulullah, ceritakan kepadaku apa yang telah Allah wajibkan buatku tentang solat?". 

Maka Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: 

"Solat lima waktu kecuali bila kamu mau menambah dengan yang tathowwu' (sunnat) ".

Orang itu bertanya lagi: 

"Lalu ceritakan kepadaku apa yang telah Allah wajibkan buatku tentang shaum (puasa)?". 

Maka Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: 

"Shaum di bulan Ramadhan kecuali bila kamu mau menambah dengan yang tathowwu' (sunnat) ".

Orang itu bertanya lagi: 

"Lalu ceritakan kepadaku apa yang telah Allah wajibkan buatku tentang zakat?". 

Berkata, Tholhah bin 'Ubaidullah radliallahu 'anhu: Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan kepada orang itu tentang syari-at-syari'at Islam. 

Kemudian orang itu berkata: 

"Demi Dzat yang telah memuliakan anda, Aku tidak akan mengerjakan yang sunnah sekalipun, namun aku pun tidak akan mengurangi satupun dari apa yang telah Allah wajibkan buatku". 

Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: 

"Dia akan beruntung jika jujur menepatinya atau dia akan masuk syurga jika jujur menepatinya ".



A bedouin with unkempt hair came to Allah's Messenger (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) and said, 

"O Allah's Messenger (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)! Inform me what Allah has made compulsory for me as regards the prayers." 

He replied: 

"You have to offer perfectly the five compulsory prayers in a day and night (24 hours), unless you want to pray Nawafil." 

The bedouin further asked, 

"Inform me what Allah has made compulsory for me as regards fasting." 

He replied, 

"You have to fast during the whole month of Ramadan, unless you want to fast more as Nawafil." 

The bedouin further asked, 

"Tell me how much Zakat Allah has enjoined on me." 

Thus, Allah's Messenger (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) informed him about all the rules (i.e. fundamentals) of Islam. 

The bedouin then said, 

"By Him Who has honored you, I will neither perform any Nawafil nor will I decrease what Allah has enjoined on me. 

Allah's Messenger (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) said, 

"If he is saying the truth, he will succeed (or he will be granted Paradise).


In-book reference : Book 30, Hadith 1
USC-MSA web (English) reference : Vol. 3, Book 31, Hadith 115
(deprecated numbering scheme)


Hadits Penguat :





Sunday, May 13, 2018

SAHIH BUKHARI 6554 (7081) & 6555 (7082) : MENJAUHI FITNAH


باب تَكُونُ فِتْنَةٌ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْقَائِمِ
Bab Sabda Nabi Akan Ada Fitnah, Orang Yang Duduk Pada Masa Fitnah Itu Lebih Baik Daripada Yang Berdiri
Chapter: There will be Fitnah during which a sitting person will be better than standing one


Sahih Bukhari No. 6554

 ح 


 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ

 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 سَتَكُونُ فِتَنٌ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْقَائِمِ وَالْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْمَاشِي وَالْمَاشِي فِيهَا خَيْرٌ مِنْ السَّاعِي مَنْ تَشَرَّفَ لَهَا تَسْتَشْرِفْهُ فَمَنْ وَجَدَ مِنْهَا مَلْجَأً أَوْ مَعَاذًا فَلْيَعُذْ بِهِ



Telah menceritakan kepada kami [Muhammad bin Ubaidullah] telah menceritakan kepada kami [Ibrahim bin Sa'd] daripada [ayahnya] daripada [Abu Salamah bin Abdurrahman

daripada [Abu Hurairah

-melalui jalur periwayatan lain- 

[Ibrahim] mengatakan, dan telah menceritakan kepada kami [Shalih bin Kaisan] daripada [Ibnu Syihab] daripada [Sa'id bin Musayyab

daripada [Abu Hurairah] menuturkan; 

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 

"Akan terjadi fitnah, ketika itu yang duduk lebih baik daripada yang berdiri, yang berdiri lebih baik daripada yang berjalan, yang berjalan lebih baik daripada yang berlari, barangsiapa berusaha menghadapi fitnah itu, justru fitnah itu akan mempengaruhinya, maka barangsiapa mendapat tempat berlindung atau tempat bersembunyi, hendaklah ia berlindung diri di tempat itu."



Narrated Abu Huraira:


Allah's Messenger (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) said, 

"There will be afflictions (in the near future) during which a sitting person will be better than a standing one, and the standing one will be better than a walking one, and the walking one will be better than a running one, and whoever will expose himself to these afflictions, they will destroy him. So whoever can find a place of protection or refuge from them, should take shelter in it."

In-book reference : Book 92, Hadith 33
USC-MSA web (English) reference : Vol. 9, Book 88, Hadith 203
(deprecated numbering scheme)


Hadits Penguat :

Sahih Bukhari 6555 (7082 - Fu'ad Abdul Baqi)
Sahih Muslim 5136 (2886 - Syarh shahih Muslim)
Sahih Muslim 5138 (2887 - Syarh shahih Muslim)
Sunan Tirmidzi 2120 (2194 - Maktabatu al Ma'arif Riyadh)
Musnad Ahmad 1369 (1446 - Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 1523 (1609 - Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 7464 (7796 - Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 19587
Musnad Ahmad 20154


********************************************************************************************************

Sahih Bukhari No. 6555
Sahih Bukhari No. 7082 (Fu'ad Abdul Baqi)




 أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ

 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 سَتَكُونُ فِتَنٌ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْقَائِمِ وَالْقَائِمُ خَيْرٌ مِنْ الْمَاشِي وَالْمَاشِي فِيهَا خَيْرٌ مِنْ السَّاعِي مَنْ تَشَرَّفَ لَهَا تَسْتَشْرِفْهُ فَمَنْ وَجَدَ مَلْجَأً أَوْ مَعَاذًا فَلْيَعُذْ بِهِ


Telah menceritakan kepada kami [Abul Yaman] Telah mengabarkan kepada kami [Syu'aib] daripada [Az Zuhri] telah mengabarkan kepadaku [Abu Salamah bin Abdurrahman], 

bahwasanya [Abu Hurairah] mengatakan, 

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 

"Akan terjadi fitnah, orang yang duduk pada saat itu lebih baik daripada orang yang berdiri, orang yang berdiri lebih baik daripada orang yang berjalan, orang yang berjalan lebih daripada yang berlari, barangsiapa berusaha menghadapi fitnah itu, justru fitnah itu akan mempengaruhinya, maka barangsiapa mendapat tempat berlindung atau tempat persembunyian, hendaklah ia berlindung diri di tempat itu."


Narrated Abu Huraira:

Allah's Messenger (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) said, 

"There will be afflictions (in the near future) during which a sitting person will be better than a standing one, and the standing one will be better than a walking one, and the walking one will be better than a running one, and whoever will expose himself to these afflictions, they will destroy him. So whoever can find a place of protection or refuge from them, should take shelter in it."

In-book reference : Book 92, Hadith 33
USC-MSA web (English) reference : Vol. 9, Book 88, Hadith 203
(deprecated numbering scheme)


Hadits Penguat :

Sahih Muslim 5136 (2886 - Syarh shahih Muslim)
Sahih Muslim 5138 (2887 - Syarh shahih Muslim)
Sunan Tirmidzi 2120 (2194 - Maktabatu al Ma'arif Riyadh)
Musnad Ahmad 1369 (1446 - Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 1523 (1609 - Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 7464 (7796 - Berdasarkan Muasasah Ar Risalah)
Musnad Ahmad 19587
Musnad Ahmad 20154


Tuesday, May 8, 2018

SAHIH BUKHARI 6541 (7068) : ZAMAN YANG AKAN DATANG ADALAH LEBIH BURUK, KEZALIMAN HAJJAJ

كتاب الفتن
KITAB FITNAH
Afflictions and the End of the World


باب لاَ يَأْتِي زَمَانٌ إِلاَّ الَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ
Bab Tidak Akan Datang Satu Zaman Melainkan Zaman Yang Selepasnya Adalah Lebih Buruk Daripadanya
Chapter: No time will come but the time following it will be worse than it

Sahih Bukhari No. 7068 (Fu'ad Abdul Baqi)


حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ


 أَتَيْنَا أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنْ الْحَجَّاجِ

 فَقَالَ

 اصْبِرُوا فَإِنَّهُ لَا يَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلَّا الَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ حَتَّى تَلْقَوْا رَبَّكُمْ سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ


Telah menceritakan kepada kami [Muhammad bin Yusuf] telah menceritakan kepada kami [Sufyan

daripada [Zubair bin 'Adi] mengatakan, 

pernah kami mendatangi [Anas bin Malik], kemudian kami mengutarakan kepadanya keluh kesah kami berhubung dengan apa yang dialami berhubung dengan Hajjaj

Maka dia menjawab; 

'Bersabarlah, sebab tidaklah kalian menjalalni suatu zaman, melainkan sesudahnya lebih buruk daripadanya, sampai kalian menjumpai rabb kalian. Aku mendengar hadis ini dari Nabi kalian Shallallahu'alaihiwasallam.'



We went to Anas bin Malik and complained about the wrong we were suffering at the hand of Al- Hajjaj


"Be patient till you meet your Lord, for no time will come upon you but the time following it will be worse than it. I heard that from the Prophet."


In-book reference : Book 92, Hadith 19
USC-MSA web (English) reference : Vol. 9, Book 88, Hadith 188
(deprecated numbering scheme)


Hadis Penguat :


Sunan Darimi 190 / (194 - Daarul Mughni Riyadh)


*****************************************







***********************************


Perhatikan hadits berikut,

عَنِ الزُّبَيْرِ بْنِ عَدِىٍّ قَالَ أَتَيْنَا أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنَ الْحَجَّاجِ فَقَالَ « اصْبِرُوا ، فَإِنَّهُ لاَ يَأْتِى عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلاَّ الَّذِى بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ ، حَتَّى تَلْقَوْا رَبَّكُمْ » . سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ – صلى الله عليه وسلم –

Dari Az Zubair bin ‘Adiy, ia berkata, “Kami pernah mendatangi Anas bin Malik. Kami mengadukan tentang (kekejaman) Al Hajjaj pada beliau. Anas pun mengatakan, “Sabarlah, karena tidaklah datang suatu zaman melainkan keadaan setelahnya lebih jelek dari sebelumnya sampai kalian bertemu dengan Rabb kalian. Aku mendengar wasiat ini dari Nabi kalian shallallahu ‘alaihi wa sallam.” 

(HR. Bukhari no. 7068).

Hadits di atas menunjukkan tidak bolehnya keluar dari ketaatan pada pemimpin, siapa pun dia selama ia memerintahkan selain dalam perkara maksiat.

Hadits di atas juga menunjukkan bahwa menolak masfadat (kerusakan) yang lebih besar dengan mengambil mafsadat yang lebih ringan. Seandainya Anas bin Malik mewasiatkan untuk memberontak tentu akan timbul kerusakan yang besar ketika itu. Namun beliau perintahkan untuk bersabar sebagaimana wasiat Nabishallallahu ‘alaihi wa sallam.

Intinya, kita sebagai rakyat tetap taat pada Presiden yang terpilih, siapa pun itu, meski tidak kita sukai. Dalam hadits disebutkan,

عَلىَ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ فِيْمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ إِلاَّ أَنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيَةٍ فَإِنْ أَمَرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلاَ سَمْعَ وَلاَ طَاعَةَ

“Wajib bagi seorang muslim untuk mendengar dan taat (kepada penguasa) dalam perkara yang ia senangi dan ia benci kecuali apabila diperintah kemaksiatan. Apabila diperintah kemaksiatan maka tidak perlu mendengar dan taat.” 

(HR. Bukhari no. 7144 dan Muslim no. 1839)

Selama Presiden tersebut seorang muslim dan mengerjakan shalat, wajib ditaati. Dari ‘Auf bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

خِيَارُ أَئِمَّتِكُمُ الَّذِينَ تُحِبُّونَهُمْ وَيُحِبُّونَكُمْ وَيُصَلُّونَ عَلَيْكُمْ وَتُصَلُّونَ عَلَيْهِمْ وَشِرَارُ أَئِمَّتِكُمُ الَّذِينَ تُبْغِضُونَهُمْ وَيُبْغِضُونَكُمْ وَتَلْعَنُونَهُمْ وَيَلْعَنُونَكُمْ ». قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَلاَ نُنَابِذُهُمْ بِالسَّيْفِ فَقَالَ « لاَ مَا أَقَامُوا فِيكُمُ الصَّلاَةَ وَإِذَا رَأَيْتُمْ مِنْ وُلاَتِكُمْ شَيْئًا تَكْرَهُونَهُ فَاكْرَهُوا عَمَلَهُ وَلاَ تَنْزِعُوا يَدًا مِنْ طَاعَةٍ

“Sebaik-baik pemimpin kalian adalah yang kalian mencintai mereka dan mereka pun mencintai kalian. Mereka mendo’akan kalian dan kalian pun mendo’akan mereka. Sejelek-jelek pemimpin kalian adalah yang kalian membenci mereka dan mereka pun membenci kalian, juga kalian melaknat mereka dan mereka pun melaknat kalian.” Kemudian ada yang berkata, ”Wahai Rasulullah, tidakkah kita menentang mereka dengan pedang?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak, selama mereka masih mendirikan shalat di tengah-tengah kalian. Jika kalian melihat dari pemimpin kalian sesuatu yang kalian benci, maka bencilah amalannya dan janganlah melepas ketaatan kepadanya.” 

(HR. Muslim no. 1855)

Jangan sampai kita disebut mati jahiliyyah. Orang jahiliyyah itu tidaklah memiliki pemimpin. Mereka ingin hidup bebas tanpa ada yang memerintah mereka. Dari Ibnu ‘Abbas, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ كَرِهَ مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا فَلْيَصْبِرْ ، فَإِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنَ السُّلْطَانِ شِبْرًا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً

“Barangsiapa yang tidak suka sesuatu pada pemimpinnya, bersabarlah. Barangsiapa yang keluar dari ketaatan pada pemimpin barang sejengkal, maka ia mati dalam keadaan mati jahiliyah.” 

(HR. Bukhari no. 7053 dan Muslim no. 1849). Yang dimaksud tidak suka sesuatu 

pada pemimpin adalah selain kekufuran yang nyata. Sedangkan keluar dari ketaatan barang sejengkal yang dimaksud adalah tidak taat pada pemimpin walau hanya sedikit.

Pemimpin adalah Cerminan dari Rakyatnya

Ingatlah bahwa pemimpin adalah cerminan dari rakyatnya, ini sudah sunnatullah.

Jika rakyat itu shalih, cerdas, dan baik, maka pemimpinnya seperti itu pula.

Jika rakyat itu fasik, sukanya maksiat, maka pemimpinnya adalah cerminan dari rakyatnya.

Allah Ta’ala berfirman,

وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

“Demikianlah kami jadikan sebagaian orang zhalim sebagai pemimpin bagi orang zhalim yang lain, disebabkan perbuatan maksiat yang telah mereka lakukan.” (QS. Al An’am: 129).

Para ulama berkata,

كَمَا تَكُوْنُوْنَ يُوَلَّى عَلَيْكُمْ

“Bagaimanapun keadaan kalian (rakyat), maka begitulah keadaan pemimpin kalian.” (catatan: Ungkapan ini dijadikan sebagai judul sebuah risalah yang ditulis oleh Syaikh Abdul Malik Ramadhani al-Jazairi)

Alkisah ada seorang khawarij yang datang menemui Ali bin Abi Thalib seraya berkata, “Wahai khalifah Ali, mengapa pemerintahanmu banyak di kritik oleh orang tidak sebagaimana pemerintahannya Abu Bakar dan Umar?!” Sahabat Ali Menjawab, “Karena pada zaman Abu Bakar dan Umar yang menjadi rakyat adalah aku dan orang-orang yang semisalku, sedangkan rakyatku adalah kamu dan orang-orang yang semisalmu!!” 

(Syarh Riyadhus Shalihin, Syaikh Muhammad bin Shalih Al ‘Utsaimin).

Semoga kita bisa semakin bercermin dan introspeksi diri. Apakah kita sudah baik ataukah belum?
Jangan Lupa Doakan yang Terbaik untuk Presidenmu

Dari ‘Abdush Shomad bin Yazid Al Baghdadiy, ia berkata bahwa ia pernah mendengar Fudhail bin ‘Iyadh berkata,

لو أن لي دعوة مستجابة ما صيرتها الا في الامام

“Seandainya aku memiliki doa yang mustajab, aku akan tujukan doa tersebut pada pemimpinku.”

Ada yang bertanya pada Fudhail, “Kenapa bisa begitu?” Ia menjawab, “Jika aku tujukan doa tersebut pada diriku saja, maka itu hanya bermanfaat untukku. Namun jika aku tujukan untuk pemimpinku, maka rakyat dan negara akan menjadi baik.” (Hilyatul Auliya’ karya Abu Nu’aim Al Ashfahaniy, 8: 77, Darul Ihya’ At Turots Al ‘Iroqiy)

Semoga Allah berikan pada kita pemimpin yang amanah, yang terus bisa memperjuangkan Islam. Hanya Allah yang memberi taufik.


Disusun di pagi hari di Darush Sholihin, di pagi hari penuh berkah 24 Ramadhan 1435 H

Akhukum fillah: Muhammad Abduh Tuasikal



**********************************


Beberapa faedah dari hadits:

Bolehnya orang yang berilmu mengadu pada pemimpin atau hakim.

Kepemimpinan Al Hajjaj bin Yusuf Ats Tsaqofi terkenal bengis.

Orang yang berilmu memiliki pandangan yang lebih jauh dan mendalam dibanding orang awam.

Dianjurkan untuk bersabar ketika menghadapi fitnah.

Perintah untuk segera beramal sholih karena zaman berikutnya dikabarkan lebih parah dari sebelumnya.

Di akhir zaman banyak kerusakan yang timbul.

Tidak boleh keluar dari ketaatan pada penguasa.

Menolak masfadat (kerusakan) yang lebih besar dengan mengambil mafsadat yang lebih ringan. 

Seandainya Anas bin Malik mewasiatkan untuk memberontak tentu akan timbul kerusakan yang besar ketika itu. Namun beliau perintahkan untuk bersabar sebagaimana wasiat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.